Small talk aneb 30 nejčastějších uživatelských zpráv

Na co se lidé chatbotů nejčastěji ptají? Oblíbená otázka, těžko na ni ale najít univerzální odpověď. Lidé pokládají různé dotazy různým chatbotům. Nelze vybrat jeden scénář, jelikož každý chatbot je odlišný a plní jiný účel. Stejně tak uživatelé umí být velice kreativní a testují, jak chatbota napálit. Vybrali jsme pro vás 30 nejčastějších zpráv, které naši chatboti dostávají téměř na denní bázi.

5 min
19. 5. 2020

Lidé se snaží chatboty nachytat, objevit zajímavá témata nebo se jen prostě nudí, a tak testují, co je zrovna napadne. Cílem chatbotů není umět odpovědět na vše, co uživatel napíše. To samozřejmě není v silách ani Siri od Applu. Zároveň ale není v našem zájmu zákazníka frustrovat opakující se odpovědí: „Nerozumím vašemu dotazu, zkuste ho prosím přeformulovat.“ 😕

Existují dotazy a témata, u kterých je vhodné, aby je chatbot ovládal. Respektive, aby na ně dokázal odpovědět jinak než nerozpoznanou zprávou. To se může lišit typem chatbota, jeho osobností a stylem komunikace. Pokud se budeme bavit o chatbotovi, který lidem pomáhá sjednat cestovní pojištění, není úplně potřeba, aby zároveň posílal vtipné hlášky a recitoval básničky.

Jak správně navrhnout odpovědi pro tzv. Small talk?

Small talk můžeme chápat jako nezávaznou (společenskou) konverzaci. V lidské konverzaci slouží k vyplnění mezery při seznamování a navázání kontaktu. K tomu abyste ovládali small talk v běžném životě nepotřebujete vzdělání, ani nutně nemusíte být profesionálním řečníkem. Pobavit se o počasí u kadeřnice nebo složit lichotku kolegyni na večírku zvládne bez přípravy i stydlivý introvert.

To stejné platí při tvorbě obsahu chatbota. Použijte selský rozum, trochu kreativity a navrhujte odpovědi tak, aby byly co nejpřirozenější. Aby dávaly smysl a ztotožňovaly se s vaší firemní kulturou a cílovou skupinou.

Cílem konverzace je poskytnout uživateli relevantní informace přirozeným způsobem. Proto se nesnažte za každou cenu vymyslet co nejvíce small talkových scénářů. To by mohlo odvést pozornost od toho, co chtěl zákazník opravdu řešit. Soustřeďte se na to, co chcete uživateli sdělit, a vyzvěte ho k akci pokaždé, když bude odbíhat od tématu.

Výzva k akci

Myslete na gramatiku. Nemyslíme tím, jaké i/y kde použijete, což je samozřejmě taky důležité. Ale dejte si pozor, aby forma odpovědi seděla na vstupní zprávy.

Jsi robot?/Jsi skutečný?

Není jednoduché vybrat, jakými scénáři chatbota naplnit. Obzvlášť pokud nemáte zpracovanou analýzu konverzací s vašimi zákazníky. V takovém případě je dobré inspirovat se konkurencí, jinými chatboty nebo si nastudovat obvyklé fráze z webů a blogů, které se těmito tématy zabývají.

Small talk aneb 30 nejčastějších uživatelských zpráv:

1. Pozdrav
Ahoj, čau, dobrý den.
2. Rozloučení
Nashle, to je vše, tak čau.
3. Poděkování
Děkuji, díky, děkuju.
4. Jméno
Jak se jmenuješ?
5. Nálada
Jak se máš?
6. Identita
Kdo jsi? Jsi robot?
7. Vulgarismy
Jdi do prdele, drž hubu, 💩.
8. Čas
Kolik je hodin?
9. Datum
Co je dnes za den? Jaké je datum?
10. Počasí
Jak bude zítra venku? Jaké je počasí?
11. Cizí jazyky
Do you speak English? Umíš i další jazyky?
12. Neutrální scénář
Dobře, fajn, tak jo.
13. Pochvala
Super, paráda, jsi dobrý.
14. Nepochvala
Nic neumíš, nejde ti to, nic moc.
15. Vtipy
Umíš vtip? Řekni mi vtip…
16. Pokec
Pojď si povídat, řekni mi něco…
17. Pohlaví
Jsi muž nebo žena?
18. Dovednosti
Umíš zpívat? Zazpívej mi pisníčku.
19. Povaha
Jsi hodný? Jsi zlý?
20. Láska
Máš mě rád? Miluješ někoho?
21. Práce
Co děláš? Copak teď děláš?
22. Pocity
Máš nějaké city? Jaké máš pocity?
23. Funkce
Co umíš? K čemu jsi? Na co se mohu ptát?
24. Technologie
Jaké používáš technologie? V čem jsi napsaný?
25. NLP
Používáš NLP? Co je to NLP? Kolik umíš slov?
26. Autor
Kdo tě vytvořil? Kdo je tvůj šéf?
27. Vztah
Máš někoho? Máš kluka/holku?
28. Politika
Koho budeš volit? Znáš Andreje Babiše?
29. Existence
Proč jsi tu? Proč vůbec existuješ?
30. Sex
Máš rád sex? Máš sex?

Některé z uvedených frází nejsou natolik důležité. Přesto ničemu neuškodí, když je váš chatbot bude určitým způsobem ovládat. Zkuste se vžít do role živého operátora, který také musí nějakým způsobem odpovědět na jakoukoli zprávu. A ne vždy má na to předepsaný kodex. Ať už by se jednalo o nezdvořilou konverzaci, tak či tak je na místě vhodně zareagovat na jakýkoliv požadavek vašeho zákazníka.

Tipy pro nerozpoznané zprávy:

Textová zpráva:

"Tohle téma není nic pro mě, zkuste se mě ale zeptat na něco o chatbotech! V tom jsem machr. 🤖"

GIF:

Nerozpoznaná zpráva

Stavíme chatboty a tvoříme obsah pro různé segmenty a odvětví – od bankovnictví až po realitní služby. Pokud přemýšlíte o zavedení chatbota do vaší firmy nebo jen potřebujete poradit, ozvěte se nám!

Váš tým

ARTIN Chatbot