Odhalte 5 důvodů, proč si firmy pořizují chatboty

Chatbot už dávno není žhavou novinkou. První chatovací robot ELIZA byl vytvořen už v roce 1966. V poslední době zájem o chatboty stále roste. Studie Spiceworks ukazují, že do konce roku 2019 bude AI chatboty nebo chytré asistenty využívat 40 % velkých firem.

5 min
12. 12. 2019

Ideální situace pro nasazení chatbota nastává právě teď. Trend je nepopiratelný – pro mileniály se chat stal dominantní formou komunikace a předchozí generace si na něj také rychle přivykly. Proto zákazníci očekávají, že s nimi firmy budou komunikovat i přes chat. A samozřejmě chtějí odpověď okamžitě a v kteroukoli denní dobu.
Přitom 30 až 70 % otázek uživatelů se neustále opakuje. Jde do značné míry o rutinní činnost, kterou lze s využitím umělé inteligence automatizovat.

Co to vlastně chatbot je a jak funguje?

Chatbot, jak už sám název napovídá, je chatovací robot, který komunikuje pomocí předem připravených scénářů. Dokáže porozumět dotazu uživatele díky rozvoji systémů pro zpracování přirozeného jazyka na bázi umělé inteligence (Natural Language Processing).

Chatbot se proto dobře hodí k odpovídání na často kladené otázky. Pokud je napojen na další systém, dokáže odpovídat nejen obecně, ale i specificky – např. informovat o stavu konkrétní objednávky nebo změnit způsob doručení zásilky. A to vše bez zásahu člověka, 24 hodin denně, klidně pro tisíce uživatelů najednou.

5 nejčastějších důvodů, proč si firmy chatboty pořizují:

1. Úspora času a nákladů

Čas je alfou a omegou v každém podnikání. A pokud se nabízí možnost jej ušetřit, tak proč toho nevyužít. Operátoři zpravidla tráví více než polovinu pracovní doby odpovídáním na rutinní požadavky zákazníků. Takové požadavky chatbot zvládne vyřešit okamžitě a bez námahy. Zákazník s jednoduchým dotazem nečeká, protože mu odpoví chatbot. Díky tomu má operátor volnější ruce a rychleji odbaví zákazníky se složitými dotazy.

Konečným výsledkem je spokojený zákazník i operátor. A to by mohl být jeden z cílů každého podnikatele, co myslíte?

text

2. Automatizace procesů

Chytrá řešení umožňují udělat více práce v méně lidech. A to se nemusí týkat jen zákaznické podpory, ale všude tam, kde je potřeba odbavovat opakující se požadavky jiných lidí včetně vlastních zaměstnanců. Ve větších firmách se to často týká oblasti IT či HR podpory.
Položte si otázku: Musí opravdu každý požadavek na změnu hesla či dotaz ohledně stravenek řešit člověk?

3. Vstřícný přístup

Každá firma chce svým zákazníkům i zaměstnancům vyjít vstříc a dopřát jim to nejlepší. Dokázat jim pomoci 24/7 a zajímat se o jejich potřeby. A chatbot umí dokonce sbírat i zpětnou vazbu!

„V KB budujeme kulturu zpětné vazby a tu jsme chtěli zprostředkovat i nováčkům. Zároveň jsme chtěli nabídnout moderní nástroj pro dotazy, založený na nejnovějších trendech. Sázka na inteligentního chatbota s rozšířenou funkcionalitou se vyplatila a KuBa je dnes součástí HR týmu.“ Popisuje Petr Zajíček z Komerční banky.

Dejte lidem možnost se vyjádřit, jak jsou spokojeni s produktem, službou nebo posledním školením u vás ve firmě. Buďte k lidem vstřícní a oni vám to oplatí. Chatbot dokáže sbírat negativní informace s větším nadhledem a bez stresu. Anebo může odlehčit situaci nápaditým vtipem.

4. Využití moderních technologií

Roste množství zákazníků, pro které je klíčové, že daná firma jde s dobou a přizpůsobuje se jejich potřebám. A netýká se to jen e-commerce. Pro zákazníka dnes není problém na jeden telefonát změnit dodavatele plynu či banku.

Využíváním nejnovějších trendů si každá firma, e-shop i podnikatel, zvyšuje u zákazníků reputaci. A to bez ohledu na svoji velikost.

Představte si podnikání bez sociálních sítí – dříve běžná praxe, dnes nutnost. Bez Facebooku či Instagramu si profil moderní firmy jen stěží dovedeme představit. Stejně tomu brzy může být i s chatbotem.

5. Jednoduché a flexibilní řešení

V ARTINu klademe důraz na jednoduchost. Proto je ARTIN Chatbot vytvořen tak, aby jeho administrátor nepotřeboval umět programovat. Běžný uživatel počítače se to naučí během několika hodin.

Nenabízíme chatboty jako housky v krámě. Řekněte nám, co přesně potřebujete a jak si to představujete. Umíme dodat prázdného chatbota, stejně jako řešení na klíč. A doplňování nových funkcí na přání našich zákazníků je pro nás samozřejmostí.

Chatbot vám dá šanci uspět

Užitečnost jsme si řekli. Smysl i výhody taky. Nyní zbývá ukázat druhou stranu mince, která odkryje možné nedostatky chatbotů v praxi. Nebudeme si hrát na to, že je chatbot kouzelná hůlka s mocí očarovat každého zákazníka ve váš prospěch. Je potřeba si uvědomit, že se jedná o počítačový program, který má ke svým kolegům ze sci-fi filmů hodně daleko.

Nevyřeší složité situace, kde je potřeba lidského přístupu. Jeho síla je v odbourání jednoduché rutiny.
Oblasti zpracování řeči pomocí umělé inteligence se však dynamicky rozvíjí. Spolehněte se, že na našem chatbotovi nepřestaneme pracovat, protože chceme zůstat na špici a být úspěšní společně s vámi.